Weektaak 2

 Het blijft een zoektocht: de geschikte, passende weektaak voor mijn groep vinden. Omdat er zo veel niveau verschil is, zowel op het gebied van lesstof, als van taakaanpak blijft het een uitdaging om de goede manier te vinden.

Afgelopen week was ik gestart met een concept dat ik voor mijn groep twee jaar geleden gemaakt had. Voor de meeste kinderen werkte het wel, maar ik denk dat er nog wel wat aanpassingen nodig zijn.

Verplichte en uitloop taken.

Ik had geen onderscheid tussen wat er af moest en wat er uitloop opdracht was. Hierdoor gingen kinderen niet zo'n handige keuzes maken: kinderen die graag lezen en werken lastig vinden begonnen met het uitlezen van het leesboek, zodat er geen tijd meer overbleef voor de andere taken en ik zelf veel bij moest sturen.

Controle voor mezelf

Al snel kwam ik tot de conclusie dat ik weinig overzicht had in wie wat nog moest doen, omdat ze dat op een eigen lijstje bijhouden en niet alles ingeleverd kan worden omdat deze werkboeken ook nodig zijn voor instructielessen. Al snel had ik voor mezelf een checklijst gemaakt, waarop ik dagelijks snel even kan nalopen wie wat af heeft en hoe het gedaan is, al heb ik voor de eerste week nog weinig eisen gesteld.

Veel kopieerbladen

Voorheen, en collega's om me heen doen dat nog steeds, was ik vrijdag erg druk met werkbladen op niveau zoeken en deze printen en kopiëren. Zo had iedereen een weektaak mapje. Als je het hebt over werkdruk, dit was iets wat veel werkdruk opleverde. Daar wil ik vanaf. nu kijk ik wat er zelf verwerkt kan worden uit de bestaande werkboeken en plan dit voor ze door de week. Wanneer kun je wat maken. Zo is het ook meteen op niveau, omdat ze uit hun eigen werkboekje werken.

Eindresultaat

Het eindresultaat is een blad (gemaakt door een collega) wat ik aangepast heb voor mijn groep. Ook de plaatjes van The leader in me staan erbij, omdat we deze methodiek door de school heen hanteren en de weektaak zich uitstekend leent voor onder andere : begin met het einddoel voor ogen". Ook heb ik met kleur aangegeven wat er moet (de witte taken) en wat er extra is (de groene taken) Als de witte taken voor die dag gedaan zijn, kun je met de groene taken aan de slag.


ik ben benieuwd of het gaat werken!. Het format kun je hier downloaden.
ook dat van mijn overzicht, dat staat hier.
Laat gerust in een opmerking weten hoe jullie dit doen en of je er iets aan hebt gehad!

Reacties