Staal taal materialen

 De vakantie loopt op zijn eind, volgende week voorbereiden op school en de week erna staat mijn nieuwe groep 5 voor de deur. Ik heb er veel zin in!


Sinds afgelopen schooljaar werken we voor Taal met de methode Staal taal van Malmberg. Deze methode sprak ons, na veel zoeken en uitproberen het meeste aan, omdat de geleerde onderwerpen ook in de praktijk toegepast worden door het werken met projecten, er aandacht is voor creatief schrijven en presenteren ook een belangrijk onderdeel vormt van de methode. Iets wat onze kinderen nogal moeilijk vinden.

Omdat de methode wel een behoorlijk niveau heeft, ondanks de differentiatie mogelijkheden die er al zijn, hebben we de leerlijn aangepast en wordt de methode vertraagd aangeboden, met extra aandacht voor de woordenschatlessen.

We zetten bijvoorbeeld de leerling software klassikaal in bij de instructie op niveau 1, en doen minimaal twee lessen over de lessen 1 en 5  (woordenschatlessen).

Ook maken we gebruik van de extra materialen die door collega's gemaakt worden en in de facebook groep staal taal gedeeld worden. Natuurlijk delen wij op onze beurt wat wij maken, zodat we niet het wiel opnieuw hoeven uit te vinden.

Al;s een thema klaar is, gaan de gemaakte materialen (de gelamineerde spellen, woordkaarten etc) en een daarvoor bestemde doos in het magazijn, zodat de volgende collega er ook weer iets aan heeft.

We starten in groep 5 met het thema lekker van deel 4b en ik ben alvast aan de slag gegaan om een kwartet, piccolo kaarten en miniloco kaarten te maken. Al deze materialen heb ik gedownload van de Facebook groep.  Het kwartet heb ik daarna uitgeknipt en op een paperblock van de Action geplakt, gelamineerd en weer uitgeknipt. Ik had nog een leeg saladedoosje en heb een etiket geknutseld. 

Weer een aanvulling  voor in de zelfstandig werkkast.



Ik ben hier 

Reacties