Nog een beloningssysteem

in het onderwijs is geen enkele groep kinderen hetzelfde. Dat is ook zeker waar in het S(B)O, waar een heel diverse populatie kinderen zit. Maar wat alle kinderen, in wat voor onderwijstype dan ook, nodig hebben is positiviteit. Daarom ben ik erg fan van groepsbeloningssystemen en zeker ook individuele beloningssystemen.

een tijd terug was ik enthousiast over classdojo. Dat ben ik nog steeds, maar de afgelopen tijd heb ik in groep 3 gestaan, en ik merkte dat de kinderen hier toch te jong voor waren. Het was te abstract voor ze, ze hebben iets tastbaars nodig.
Mijn collega, van wie ik de groep heb overgenomen, had een tastbare variant op classdojo geïntroduceerd: diamantjes verdienen.


Van te voren is er met de groep, of met kinderen individueel een doel opgesteld waar ze beloningen voor kunnen verdienen. Bijvoorbeeld: "ik gebruik mijn stille vinger als ik een vraag heb".
Elke keer als het gewenste gedrag gezien wordt, krijgt het kind een diamant in zijn/ haar vakje.
Aan het eind van de dag worden deze uitgedeeld. De kinderen mogen de diamanten tellen en bij elke 5 komt er een krul op het bord bij hun naam.
De diamantjes die overblijven gaan in een zakje in hun laatje.

Bij krullen mag er een beloning gekozen worden en begint het tellen weer van voren af aan.
Ik merk dat dit erg goed werkt. De kinderen "doen het ervoor" en het geeft een positieve sfeer.
Als je wil dat er snel opgeruimd wordt, zeg ik: ik ga eens kijken wie ik een diamant kan geven voor snel opruimen, en dan lukt het (bijna) iedereen om dit snel en stil te doen.


Reacties