Werken in circuitvorm

Het is weer lang geleden dat ik iets gepost heb. Toch dit blog maar weer eens nieuw leven inblazen.

Dit schooljaar heb ik weer een divers groepje. een kleine groep, 11 kinderen tot nu toe, maar erg verschillend in behoefte. Zo varieert het leesniveau bijvoorbeeld van AVI start tot AVI M5 (groep 4/5).
Niet alleen didactisch, maar ook in andere behoeften verschillen de kinderen enorm. Zo heb ik een aantal kinderen die een stoornis hebben binnen ASS. Maar ook ADHD met en zonder medicatie. Verder kinderen met motorische problemen zoals DCD. Tot slot kinderen met een (laag) gemiddeld IQ, maar erg veel behoefte aan consequentie.

verschillende behoeften aan leerkrachtgedrag
Deze diversiteit zorgt voor een grote uitdaging, vooral door de grote verschillen in wat de kinderen van mij nodig hebben. Voor de ene groep is het belangrijk dat de regels altijd hetzelfde zijn en er weinig tot niet afgeweken wordt. Voor de andere groep is het belangrijk dat ik met ze mee veer en af en toe eens iets door de vingers zie.
Als ik erg strikt ben voor de een, raakt de ander van slag, en als ik de ander een privilege geef omdat ik ook wel zie dat vandaag een moeilijke dag is, roept de een: ja maar waarom mag hij/ zij dat wel?

andere manier van werken
Deze verschillen in behoeften en diversiteit van de kinderen maakt het eigenlijk onmogelijk om les te geven volgens het "normale "lesrooster: een uur rekenen, dan een uur lezen, nog taal en spelling en oh ja, ook nog wereldoriëntatie en verkeer. tekenen, muziek en handvaardigheid doen we ook en gymmen 2 keer per week komt ook nog in het rooster.
Dit was voor mij erg frustrerend, omdat 10 minuten instructie voor deze kinderen al erg lang was, en daarna ook nog met hetzelfde aan de slag om te verwerken was eigenlijk te veel. Waar ze erg behoefte aan hebben is nog spelen tussendoor en het beeldscherm is de grote uitkomst, want dan zijn ze rustig en kunnen ze (grotendeels) zelfstandig aan de slag.
Dit vroeg dus een heel andere aanpak.
Samen met een collega ben ik aan het puzzelen geslagen.



circuit
Nu geef ik les in circuitvorm. 3 blokken van een uur, verdeeld over de dag, met in dat uur blokken van 20 minuten waarin ze zo afwisselend mogelijk bezig zijn. Zo geef ik bijvoorbeeld een groepje instructie rekenen, en een groepje maakt in die zelfde tijd spelling en weer een ander groepje doet keuze werk. Zo kan ik de instructiegroepjes (die op niveau zijn ingedeeld) klein houden en kan de rest zelfstandig aan de slag.

Tot nu toe werkt het echt heel erg goed. De kinderen zijn enthousiast en de rust is weer terug in de groep.

Het schema vind je hier.

Reacties