Lesrooster

Het is elk jaar weer een zoektocht voor mij aan het begin van het schooljaar: het ideale lesrooster waar je alles in kwijt kunt. Ik heb veel kinderen met individuele handelingsplannen, pleeg wel een aantal interventies per dag waarvan je later denkt; wat was dat ook alweer en wanneer en je helpt kinderen tussendoor ook wel eens met hun werk of je past het werk voor ze aan.
Ik hou niet altijd het overzicht over alle plannen en heb niet altijd tijd om iets op te schrijven, of doe da dan op een los blaadje dat later weer kwijt is.

Aan het begin van dit schooljaar vertelde een collega mij over zijn dagplanning volgens de SISo methode.
In deze dagplanning zit alles verwerkt:

  • natuurlijk je rooster
  • geplande hulp en ruimte voor evaluatie
  • gesprekken die je met kinderen hebt
  • adhoc hulp en ruimte voor evaluatie. 
Zo heb je lesrooster en groepsplan in een en hoef je niet meer per se een groepsplan te maken. 
ook omdat we werken met OPP's op school, en daar ook allemaal doelen voor de kinderen in staan beschreven, is het fijn dat je dit meteen mee kunt plannen in je dagplanning. Mijn dagplanning ziet er zo uit:
Helemaal links staat het lesrooster. In de hokjes ernaast geef ik met nummers aan: geplande hulp, Individueel gesprek of ad hoc hulp. Zet ik bij een van, zoals bijvoorbeeld hier bij lezen een 2 bij geplande hulp, dan kan ik op de rechterpagina bij geplande hulp vakje 2 aangeven wat voor hulp het is, en daarna het ook evalueren. 
Zo kun je je handelingsplannen adequater evalueren omdat je precies kan terug lezen hoe het elke dag is gegaan, of kun je nagaan of dat ongewenste gedrag frequent voorkomt etc.
ik vind het echt een uitkomst. Het vergt wel consequentie: je moet er wel even voor gaan zitten om het goed te plannen en na de dag of het incident echt evalueren en opschrijven.
Het origineel is als pdf hier te downloaden.


Reacties