Beloningssysteem

Passend onderwijs, dat is een veel gehoord en hot item binnen het onderwijs. Onderwijs, passend bij de behoeften van de leerling. Mooi gegeven, maar hoe pas je dit toe in de praktijk. Elk kind is verschillend van het andere en heeft dus andere behoeftes.
Ik heb geprobeerd om dit toe te passen in mijn beloningssysteem. En ik moet zeggen, het werkt erg goed; de sfeer in de klas is gemoedelijk en de kinderen werken hard.

Beter goed gejat....

Hoe ziet het er dan uit? Ik heb de plaatjes en het basisidee gevonden op een ander blog:  http://voordegroep.blogspot.nl. Dit heb ik geprint, gelamineerd en in elkaar geplakt en dan ziet het er zo uit:
Beloningssysteem 
Op de knijpers staan de namen van de kinderen. Telkens als ze iets doen waar ik blij van word gaat de knijper omhoog. Ik heb niet van te voren gezegd waarvoor de knijper omhoog gaat, omdat niet alle kinderen alles even makkelijk vinden. Als ik vraag om de tafels leeg te maken zit altijd dezelfde als eerste met een lege tafel. Hier zal ik de knijper dan niet voor omhoog zitten, maar als haar buurman, die het moeilijk vindt om in een keer te doen wat de juf vraagt het wel als eerste , of een van de eersten lukt, gaat zijn knijper wel omhoog. helpt iemand spontaan met opruimen, geeft iemand een mooie opsteker, allemaal dingen waarvoor de knijper omhoog gaat.
Als de knijper op "perfect"  staat, mogen ze een sticker plakken op hun sticker kaart:
De eigen tijd mogen ze opnemen op een moment dat ze zelf aangeven, maar tijdens instructie mag het niet.
Dit werkt echt enorm goed. De kinderen willen echt werken voor een sticker en zeker voor een volle kaart. De kaart mag na verzilvering mee naar huis, zodat papa en mama ook kunnen zien dat er weer veel stickers zijn verdiend.

Positief:

Ik probeer negatief gedrag zoveel mogelijk te negeren, maar soms kan dit niet. dan geef ik 1 waarschuwing en daarna gaat de knijper naar beneden. Staat de knijper eenmaal op "pauze binnen"  dan is dit de eerst volgende pauze het geval. Ze starten daarna wel weer op groen: "klaar om te leren."  Ik heb het dit schooljaar pas 4 keer hoeven te doen, een leerling een pauze binnen laten.  
Als de dag voorbij is en de kinderen staan onder groen, op " denk er even over na"  dan starten ze de volgende dag weer op groen. Zo starten ze een nieuwe dag ook met een schone lei.
Uit gaan van de positieve dingen en deze ook uitgebreid benoemen werkt echt. Als er veel rumoer en onrust in de groep is, en er zit een iemand al klaar voor de volgende les, helpt het echt om dit hardop te benoemen en de knijper ervoor omhoog te zetten. de rest wil dit dan ook, en gaan ook het gewenste gedrag laten zien. Dit is zo leuk om te zien.

Reacties